Friday 20 March 2015

#tbt - Pergi Meninggalkan Legasi.

Setelah kematian arwah Zam ketika aku berumur lapan tahun, kehidupan kami sebagai kanak-kanak di kampung masih berjalan seperti biasa setelah beberapa ketika. Keadaan menjadi normal kembali.

Aku memang suka pergi ke rumah arwah. Salah satu sebabnya adalah kerana aku juga sentiasa disambut baik oleh adik kepada arwah, yang aku namakan Fauzi. Selain itu, nenek mereka adalah penjual tempeyek, jadi setiap kali aku menyinggah di rumah mereka, nenek pasti akan menghulurkan sekeping dua tempeyek buat santapan rakusku.

Fauzi hampir langsung tidak menunggu lama untuk 'mengambil alih' tugasan abangnya kepadaku. Dia melakukan perkara yang hampir sama dengan apa yang abangnya lakukan terhadapku sebagai permulaan kepada langkah yang seterusnya. 

Aku percaya keberaniannya untuk memulakan langkah pertama datang daripada satu peristiwa yang pernah berlaku antara kami bertiga. Pada satu petang, aku dan arwah Zamri pernah berlolipop di hutan belakang rumah mereka. Seperti biasa, dia akan melakukan persediaan seperti membawa surat khabar, minyak rambut (digunakan sebagai pelincir lol) sebagai lapik untuk kami melakukan aktiviti tersebut.

Sedang aku menunaikan dutiku, pada mulanya kami terdengar seperti ada pergerakan berhampiran tempat kami bersenggama. Aku menjadi kelam kabut namun ditenangkan oleh arwah. Lantas aku meneruskannya. Dengan tak semena-mena, tiba-tiba kami disergah oleh seseorang. Fauzi! Adik arwah sendiri.


Satu Tanda Aras

12 tahun, Isnin - sebagai mana Isnin-Isnin yang lain, emak akan ke pekan untuk urusan pernigaannya. Aku pada ketika itu yang sudah tidak lagi berada dalam sistem pendidikan vernakular - seawal darjah lima akan tinggal di rumah  kerana keluarga kami berniaga runcit secara kecil-kecilan.

Sekitar jam 12 tengah hari, sebelum dia pergi ke sekolah sesi petangnya, dia menyinggah ke rumahku untuk membeli makanan ringan. Setelah dia dapati tiada orang di dalam rumah itu selain kami, maka dia meminta izin untuk masuk ke dalam bilik. Aku tanpa bersoal jawab, iakan sahaja.

Aku dapat rasakan kelainan daripada segi pendekatannya pada kali ini. Jika sebelum ini aku hanya perlu mengepit pehaku untuk melalukan senjatanya dicelahan keduanya, namun pada kali ini dia meminta aku untuk meniarap.

Derau. Derita. Darah.

Sekali sahaja.


Selamat Jalan

Petang menumpah jingganya. Dalam remang saki mentari yang ditelan bumi sinarannya, tertancap satu tubuh yang senantiasa menang menggoda atma untuk mewarna dakwat malam yang pastinya memotret euphoria. Aku tenung mata itu dari jauh, samar-samar, kejap. Kami kaku. Beku.

Mata kukatup mati.

Saat terbuka kembali, anxiety itu tiada lagi.

Salam berpergian mukadimah cinta...



Regards,
ME





No comments:

Post a Comment