Thursday 5 March 2015

#tbt 1 - Kisah Ketika Kecil

Assalamualaikum wbt,

Sebagai pendahuluan, aku nak bagitahu kenapa aku menggunakan hashtag tbt ini. #tbt ini memberi makna throwback Thursday. Bukan apa, setelah difikir-fikirkan bagaimana cara untuk mengelaskan topik bagi setiap entri aku, maka lahirlah idea ini. Secara asasnya, #tbt ini hanya akan muncul pada setiap hari Khamis dengan tema kisah silam hidup aku. Entri sebegini akan berterusan sehinggalah selesai sejarah aku didokumentasikan. *fingers crossed*


KISAH KETIKA KECIL

Zaman kanak-kanak aku tidaklah jauh berbeza dengan orang lain. Nakal dan sebagai budak kampung, aku biasa menyertai rakan sekampung dalam hampir setiap aktiviti permainan kami terutamanya pada waktu petang. Ketika ini kalau tak silap aku, aku berumur sekitar lima tahun. Aku tidaklah begitu mengingati tentang kecenderungan aku pada lelaki pada waktu semuda ini. Mungkin tidak ada.

Pada ketika ini, aku perasan salah seorang daripada jiran aku ni agak berlainan sedikit cara dia berkawan dengan aku. Aku namakan dia Zam. Dia seusia dengan abang aku, lebih kurang lima tahun lebih tua. Dia ini kalau setiap kali bermain dengan kami, contohnya main galah panjang, atau nyorok ibu, atau police and thieves, atau baling selipar, pasti disasarkan pada aku. Akulah yang dia akan tangkap dahulu kalau main kejar-kejar. Pendek kata aku ni memang mangsa tetap dialah. Dia juga aku perasan suka sangat puji aku, peluk, dan pegang alat sulit aku. Pada awalnya, aku memang tak suka. Selalu melawan dan memaki dia. 

Pada suatu hari di rumah dia, ketika kami bermain sorok ibu, dia tiba-tiba tanpa segan silu ambil tangan aku dan letakkan pada alat sulit dia sambil memegang yang aku. Aku dapat rasakan yang dia punya sudah keras. Aku tidaklah begitu faham apa maknanya, cuma apa yang aku ingat adalah aku dapat rasakan sensualiti dan ghairah. Cuma aku tidak tahu bagaimana cara untuk ekspres rasa itu dalam bentuk tindakan. Kemudian, kisah itu berakhir begitu sahaja kerana adik-beradik dia datang ke dalam bilik dan menyertai kami. 

Rasa marah yang pada asalnya membuak-buak tu, sudah bertukar menjadi suka dan mungkin juga ketagih. Keberadaan dia berhampiran aku sahaja sudah cukup membuatkan aku rasa gembira. Rasa yang tak dapat diterjemah oleh seorang budak berusia lima tahun. Lama-kelamaan, dia semakin berani untuk mencuba bereksperimen dengan aku. Dia mulakan dengan mencium pipiku, dan menggeselkan alat sulitnya dengan yang aku.

Sehinggalah pada suatu hari, dia meminta aku untuk makan 'lolipop'nya dan ya, bermulalah espisod meloli-lolipop (?) - ini yang aku tak perlu cerita secara detil - sehinggalah aku darjah dua! Dalam rumah, dalam tandas, dalam hutan, semua merasa. ha ha ha

Kisah aku dan Zam berakhir apabila dia bersunat. Masa tu aku macam tak biasa dengan loli yang bentuknya begitu. Jadi aku tolak dan lari. :D. Selepas peristiwa itu kami memang tidak lagi berloli-lolipop.


PENGAKHIRAN YANG BENAR-BENAR BERAKHIR

Beberapa bulan selepas tu, pada satu pagi selepas aku balik dari sekolah agama sesi pagi, emak aku ajak ke rumah dia. Aku tanpa banyak bertanya teruslah ke rumah dia. Sesampai kami di rumahnya, aku jadi kaget melihat kelibat ramai orang di luar rumah. Bau kapur barus mencucuk hidungku. Aku masuk ke dalam rumah dan aku dapat lihat ibu dan bapanya sedang kesedihan. 

Aku lihat satu tubuh terkujur di tengah-tengah ruang tamu itu. Dia!

Dan tak semena-mena air mataku mengalir. Perlahan tapi dalam. Aku tertunduk dan diam. Selepas itu, aku pun bacakan surah YaaSiin yang sudahpun kuhafal untuk arwah.

Ketika arwah Zam bersama aku pada kali terakhir (selepas dia bersunat) itu, kepalanya sudah botak sebenarnya. Dia menghidap penyakit LEUKEMIA.

Sedekahkanlah Al-Fatihah untuk arwah. Moga Allah mengampuni dosanya, dan kita semua serta meninggikan makamnya di syurga kelak. Allahumma ameen.


bersambung...


Tajuk akan datang: Pergi Meninggalkan Legasi.


Regards,
ME


3 comments:

  1. Ringkas dan tidak melarat.. good job ; )

    ReplyDelete
  2. Merci beaucoup Monsieur Adam! Such an honour to have you commenting here xifu. :D

    ReplyDelete