Thursday 2 April 2015

#tbt - Dunia Baharu

Selamat berpergian mukadimah cinta...

Setelah kejadian senja hari itu, aku seboleh-boleh ingin melupakannya. Secara jujurnya aku memang sudah mula merasa apa itu ikatan rasa. Rasa yang membuatku keluh kesah dan kerinduan.

Atas keinginan aku yang mahukan satu pembaharuan dalam dunia akademik dan peribadiku secara umumnya, aku mengambil keputusan untuk bersekolah di sebuah sekolah di pantai timur setelah mendapat nasihat daripada senior-senior dan guruku. Aku tidak mengambil peperiksaan UPSR kerana dan sudah berhenti daripada sistem persekolahan vernakular semenjak daripada darjah lima. Jadi, setelah dua tahun aku di sekolah itu, aku belum mendapati peningkatan yang memberangsangkan. Hal inilah yang mendorong aku untuk ke sekolah di pantai timur itu. 

Ibu bapaku akur. 


DUA TAHUN

Aku berada di sekolah itu selama dua tahun. Dua tahun yang sangat cepat. Pada tahun pertama, semuanya tentang ketahanan mental, kesukaran untuk menyesuaikan diri dengan dunia baru, sistem kelas yang sangat padat, guru-guru yang tegas dan ketidaktentuan lain.

Bersekolah di aliran sebegini mengajar kami untuk menahan diri daripada asakan nafsu dengan sungguh-sunguh. Pelbagai undang-undang dibuat untuk membendung segala macam isu yang berlaku. Dan isu homoseksual ini kebetulannya bukanlah isu asing bagi mana-mana sekolah berasrama lelaki. lebih-lebih lagi kami di sekolah yang memegang gelaran-gelaran mulia di sisi masyarakat. Isu ini isu realiti!

Menginjak ke tahun kedua, aku sudah mula mendapat rentak. Sekita bulan September pada tahun tersebut, aku telah berjaya menamatkan pengajianku. Aku antara beberapa individu yang paling cepat berjaya mencapainya di sekolah itu - yang terkenal dengan sistemnya yang ketat.

Oleh sebab aku telah tamat, maka masaku banyak terluang. Maka, di sinilah kenangan-kenangan lama muncul.


KEMBALI

1.
Aktiviti harian kami selepas makan tengah hari biasanya adalah tidur sekejap sebelum masuk Zohor. Orang Jepun kata qailulah (tidur sebentar sebelum Zohor - sunnah S.A.W). 

Suatu tengah hari, sedang kami tidur, rakan sebelah katilku merapatkan badannya dengan badanku. Aku yang tidur membelakanginya dapat merasa sesuatu. Kemudian digesel-gesel alat sulitnya. Aku masih kaku dan berpura-pura tidur. Mungkin diamku seakan-akan satu signal kerelaan baginya, dia pun memberanikan diri untuk mengambil tanganku dan meletakkan pada alat sulitnya. Mak aih, bosanya!

Kejadian itu berakhir dengan kedua-dua kami melepaskan cairan.


2.
Masih dengan insan yang sama, kali ini pada waktu malam. Dan berlaku tusukan pada malam itu.

Selesai sahaja kejadian itu, aku jadi sangat tidak keruan. Aku terus membersihkan diri dan ke masjid. Menangis dan menangis. Menyesal. Semua ada.

Sejak kejadian malam itu juga, aku terus tidak 'kenal' insan itu walau kami seasrama.


INGIN

Namun, rasa ingin itu seakan-akan gagal dipadam. Sangat menyeksa jiwa.

Aku sudah agak lama perhatikan seorang senior ni. Dia berumur 19 tahun ketika itu. Kalau dalam kalangan junior, dia antara nama yang kerap kami sebut-sebut untuk stok bergosip dek kerana kesempurnaanya. Badan yang sado dan berkulit cerah. 

Mencari-cari akal bagaimana mahu mendekatinya...


Regards,
ME







3 comments:

  1. benda camni leh jadi ketagih.. pastu nyesal.. tp x leh larikk dari mengulanginya.. yak salah itu nikmat..

    ReplyDelete
  2. Popular betul kes raba meraba dekat asrama ni yer..hampir setiap blog plu ada cerita begini.hehe..

    tapi betul laa,sekali kena nikmat tu mesti rasa nak lagi dan lagi dan lagi..ekekke.

    ReplyDelete
  3. Sometimes, or most of the time, it has to do with how we grew up. To simply blame the circumstances-victim is absurd. It wasn't a choice at the beginning...

    Jujurnya, masa mula2 masuk sekolah ni, aku tak terfikir langsung yang hal begini wujud juga. Maklumlah sekolah yang menekuni kitab suci 24/7. Tapi yelah, lagi besar role kita, lagi besar ujian yang Allah sediakan.

    ReplyDelete