Tuesday 21 April 2015

On Taking Chances: Andrew

Sekarang jam menunjukkan pukul 4.51 pagi.

Aku baru sahaja belajar satu perkara baru dalam hidup. Kehidupan ini adalah tentang sajauh mana kita berani untuk merebut sesuatu peluang. Seandainya kita tidak cukup berani, akan ada seseorang yang pasti akan mengambilnya.

Dan perkara ini baru sahaja berlaku sebentar tadi.

----------------
September 2014

Andrew.

Seorang jejaka Inggeris yang berusia sekitar 40-an. Pernah berkahwin sebanyak dua kali, sekali dengan perempuan dan sekali lagi dengan lelaki. Orang Thailand. Perkahwinan pertamanya berjaya menghasilkan lol dua orang anak, seorang lelaki dan seorang lagi perempuan. Anak sulung lelakinya itu berumur muda setahun daripadaku dan super hot! hahaha. Manakala, perkahwinan keduanya terbatal kerana pasangannya terpaksa balik ke Thailand untuk menjaga ibunya di sana. Epik.

Pada pandangan mata aku, dia seorang yang segak, berpakaian kemas dan menjaga standard beliau sebagai seorang GM yang bergaji lebih kurang 120,000 GBPound setahun di sebuah syarikat dobi, dengan bilangan pekerja sekitar 140 orang. Dia menaiki kereta BMW berwarna putih dua pintu (OMG, aku bab-bab kereta ni memang noob, jadi aku tak tahu apa spesifikasi kereta dia! lol). Tinggal di sebuah apartmen mewah di Stratford City, East London, betul-betul menghadap Stadium Olympic London!

Kali pertama kami berjumpa adalah di Starbucks, Stratford City. Hanya lima minit daripada rumahnya. Aku yang jenis mudah gelabah ni, dari awal lagi sebelum berjumpa dah bagitahu dia yang aku nervous.

Aku tunggu dia di hadapan Starbucks dengan penuh gelisah. Akhirnya kelibatnya kelihatan. Tersenyum saat mata kami berpaut. (oh, aku tak reti bercerita...) hahaha. Yang penting kami masuk Starbucks dan aku berpeluh-peluh di musim luruh! keh keh keh. Dia dengan sweetnya ambil tisu dan lap muka aku. Itu je aku nak cakap. Hahahaa

Kemudian kami pulang ke rumah emak buat cucur dia.


------------------
Februari 2015

Dia akan bercuti di Pattaya pada waktu ini. Dia maklumkan percutiannya kepadaku dan mengajak aku untuk menyertainya.

To cut it short, I could not manage to make the trip happen.


-----------------
April 2015

Melalui aplikasi keramat grindr ni, aku berjumpa dengan seorang jejaka yang berasal daripada Asia Tenggara, jiran tetangga kita.

Dia sangat comel, berkulit cerah, badan kemas, dan uncut! woof  kami clicked from the get go. Bayangkan dalam pertemuan pertama sahaja, kami dah boleh berkongsi cerita tentang kisah silam kami, lebih-lebih lagi kami memiliki taste yang hampir sama - Caucasians.

Maka, terbukalah cerita tentang Andrew. Keadaan dia yang sedang mencari perhubungan serius (berkahwin) dan monogami dengan lelaki Asia. Sejak dia propose aku tahun lepas, sampai ke hari ini dia masih lagi belum berjumpa dengan prince charming nya, dan that offer is still available untuk aku - mengikut katanya lah.

Somehow, dia seakan-akan berminat dengan Andrew ni. Aku pun cakaplah secara berseloroh, "Well. if you were really interested to get to know him, I can introduce you to him." Nah kau, dia setuju. Gelabah juga aku, sebab tak sangka juga akan ada respon sebegitu. My Andrewwwwwww hahahah

Dia balik.

---------------
20 April 2015

Nak dijadikan cerita, dia masiih lagi bertanya tentang Andrew dan kesediaannya untuk settle down dan sebagainya, lebih-lebih lagi dia bakal ke sana untuk pengajian masternya.

Setelah aku fikir-fikirkan, apa salahnya aku nak perkenalkan dia kepada Andrew. Setelah aku minta gambar dia, maka aku pun mulakan proses menjadi orang tengah ini. Daripada aku dok 'simpan' Drew ni, lebih baik aku bagi pada yang betul-betul nakkan perhubungan yang komited betul tak kawan-kawan?

Sekitar jam 12 malam tadi, aku pun mula teks Drew, aku cakaplah itu ini secara umum tentang si D ni. Aku sengaja memilih waktu ini sebab dia pun baru balik kerja dan mungkin relaks sedikit otak untuk berfikir.

Kemudian aku tidur.

---------------------
21 April 2015
4.25 pagi.


"Hi"

"Are you sleeping?"

Oh, mesej daripada Drew. Setelah bertanya kabar, kami pun berbual tentang D serba sedikit.

Dia juga berminat untuk berkenalan dengan D nampaknya. Setelah itu, aku pun minta kebenaran Drew untuk membenarkan gambarnya dihantar kepada D (ceh kantoi masih simpan gambar dia, malu!) dan juga nombor telefonnya diberi kepada D, dan dia bersetuju .

Kemudian, dia meminta diri untuk tidur.


------------------

Sekarang aku berkecamuk. 

As much as I am happy for them both, I still feel the pain. 

One, Drew has become like my best friend ever since we met and we share quite many things. Even though I don't necessarily really crazy about him, (sebab tu aku macam ada sedikit keraguan, dan letak dia dalam back up plan aku je...*keji*), but you know the feeling when you will no longer be the someone's priority as before. As selfish as it sounds, aku seakan-akan masih mahukan perhatian dia, tapi aku tak mahu bersama dia. 

Two, I started to like D! *friendzone alert*

I feel empty. I lost both.

On the other note, I feel proud of myself that I am brave enough to let them go even if I might get hurt by this arrangement. I need to move on and selflessly help them to move forward.

Again, life is all about taking chances. If I won't grab that, or dare enough to - then someone else will.

Jom tahajjud!


Regards,
ME


ps: Teringat ayat Drew, "oh bless you...", "cheers...".










 

4 comments:

  1. Ohh wow..tell me more about drew, im in love with him. :P

    Persoalan nya D tu deserve someone as good as drew tak? Jeng jeng jeng.. Anyway, ME.. Kau chill je, life full of chances. Satu pintu tutup, beribu pintu bukak. cuma make sure kita tak tersalah percaturan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau nak ikutkan hatini, macam nak masukkan je pic dia. Nak tengok tak? Another fact about him is that one of his exes is Malaysian! So he knows Malaysia and its culture very well.

      Daripada perbincangan kami, dia faham agama kita tak memungkinkan I utk kahwin dengan dia. So the vision of the relationship tu dah tak linear. Sebab tu I tak boleh nak proceed.

      IMHO, D is a descent and sane person. Sebab tu I berani nak introduce dia pada Drew. I tak tahu lagi his true colour, cuma buat masa ini itulah yang I nampak pada dia.

      Diorang dah start berchatting kat whatsapp. Ok, i makan hati. A LOT.

      Thank you Nov for the advice. Time will tell.

      Delete
  2. hilangkan keraguan jalinkan kasihsayang.. huhu hope Andrew pilih mana yak dia rasa sesuai utk dia.. dan org tu mmg x ragu ragu menyintai dirinya #cewah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Andrew of course takkan nak tunggu I since I memang dah cakap yang I tak boleh proceed dengan ikatan perkahwinan yang sah *begitu* oleh sebab kekangan agama etc.

      Since D is a non-Muslim, I think he doesn't have the religion restriction, cuma mungkin pada cultural issue sahaja. huhu

      Delete